02 februarie 2018

ARISS şi cele patru căi prin care radioamatorismul conectează şi inspiră lumea
Articolul cu acest titlu a fost publicat pe pagina NASA în 30 ianuarie 2018 sub semnătura lui Erik Lopez KG5TMU, membru al Oficiului programului ştiinţific al Staţiei spaţiale internaţionale de la Centrul spaţial Johnson, în care autorul explică rolul radioului şi al  radioamatorismului în cercetarea spaţială.

Membrii echipajului Staţiei spaţiale internaţionale sunt capabili să comunice cu elevii din întreaga lume utilizând echipamentul de radioamator al staţiei. Cu începere din ziua primei legături în 2000 proiectul Amateur Radio on the InternationaSpace Station (ARISS) a fost folosit pentru a conecta peste un sfert de milion de elevi cu astronauţii care trăiesc şi lucrează la bordul staţiei spaţiale, oferindu-le acestora informaţii despre ştiinţă, tehnologia radio şi spaţiul cosmic.

Cu toate că pentru realizarea cu succes a unei legături de radioamator sunt necesare multe şi diverse elemente ale echipamentului, cea mai importantă este colaborarea dintre numeroase grupuri de persoane implicate. La fel ca staţia spaţială, care este un efort multinaţional, fiecare legătură radio necesită conlucrarea dintre diferite culturi, cariere şi ţări în vederea atingerii scopului comun: inspirarea generaţiei viitoare.
Fiecare contact ARISS ridică gradul de conştientizare al publicului privind staţia spaţială şi cercetările ştiinţifice pe care le desfăşoară în fiecare zi membrii echipajului.
Iată patru căi prin care radioamatorismul practicat pe staţia spaţială internaţională conectează şi inspiră lumea:

1. Instruire de la sursă despre viaţa în spaţiul cosmic
Evenimentele ARISS educă elevii, profesorii şi părinţii despre viaţa şi munca în spaţiul cosmic. Participanţii pun întrebări şi învaţă despre ştiinţă şi cercetarea tehnologică care are loc pe staţia spaţială prin intermediul unei conversaţii antrenante şi memorabile cu un astronaut aflat la bordul laboratorului orbital.

2. Legătură directă cu astronauţii
Fiecare contact radio îl apropie pe elev de spaţiul cosmic, conectându-l direct cu un astronaut de la bordul staţiei spaţiale. Fiecare contact ar putea planta germenii unei viitoare cariere în ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică (STEM) a elevilor participanţi, în timp ce ei învaţă despre tehnologia fără fir, ştiinţa radio şi comunicaţia prin satelit utilizate pentru explorarea spaţiului cosmic. (STEM: acronim de la Science, Technology, Engineering, Mathematics, plan de învăţământ bazat pe ideea educării studenţilor în cele patru discipline specifice printr-o abordare interdisciplinară aplicată. În loc de a preda cele patru discipline ca materii separate şi distincte STEM le integrează într-o paradigmă educaţională coezivă bazată pe aplicaţii din lumea reală – nota mea, YO4PX)

3. Împărtăşirea tehnologiilor radioamatorismului
Radioamatorismul educă publicul despre tehnologiile radioamatorismului, oferind o oportunitate pentru experimentare şi evaluarea noilor tehnologii. Aceasta nu s-a schimbat prea mult din momentul primului contact realizat din spaţiu în 2000, permiţând radioamatorilor pasionaţi să construiască şi să-şi dezvolte propriile staţii terestre care utilizează o tehnologie similară.

4. Construirea unor parteneriate globale
La fel ca staţia spaţială radioamatorismul reprezintă o colaborare multinaţională între diferite organizaţii pentru atingerea unui scop comun. Fiecare contact conectează audienţa din întreaga lume, unind-o în efortul explorării spaţiului. Din 2000 prin intermediul radioamatorismului de pe staţia spaţială au fost contactaţi elevi din 57 de ţări şi au fost implicate 1000 de şcoli sau organizaţii.



Comunicaţiile uzuale între astronauţii care lucrează pe staţia spaţială şi centrul de control al misiunii NASA au fost realizate prin Space Network, o componentă a programului de comunicaţii şi navigaţie al NASA (NASA’s Space Communications and Navigation (SCaN), care include Reţeaua spaţiului cosmic profund (Deep Space NetworkDSN) şi reţeaua Near Earth Network (NEN). SCan furnizează practic tuturor misiunilor spaţiale umane şi robotice ale S.U.A. un link de comunicaţii bilaterale pentru comanda şi controlul navetelor spaţiale şi un releu de date şi imagini.

Pentru mai multe informaţii despre cercetările desfăşurate la bordul laboratorului spaţial urmăriţi @ISS_Research. Pentru a afla mai multe despre radioamatorism şi despre data următorului contact educaţional vizitaţi pagina de internet a ARISS
....................................................................................................................

Elevii  Colegiului naţional «Calistrat Hogaş» din Piatra Neamţ în legătură 
radio cu astronautul Joe Acaba KE5DAR  de pe SSI în octombrie 2017



Materiale de presă despre contacte educaţionale ale unor elevi din România cu astronauţi de pe Staţia spaţială internaţională:




Inginerul de zbor Kate Rubins în dialog cu elevii liceului Vintage din Napa, California - septembrie 2016


Comandantul Randy Bresnik şi inginerii de zbor Joe Acaba şi Mark Vande Hei răspund întrebărilor elevilor Şcolii elementare Pole Green din Mechanicsville, Virginia – noiembrie 2017


Inginerul de zbor britanic Tim Peake stă de vorbă cu elevi şi profesori englezi întruniţi în Liverpool – februarie 2016



(Traducere, documentare, completări cu fotografii şi videouri şi prezentare de YO4PX. Sursă: NASA, ARISS, Radioamator.ro, Ziare.com, Business24.com, DC News.com, Wikipedia, YouTube)


*   *   * 

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved