25 March 2015

SDR pentru receptorii nevăzători
Textul cu acest titlu  a fost publicat de Thomas Whiterspoon pe pagina The SWLing Post în data de 20 martie 2015:
La întrunirea Winter SWL Fest am fost unul dintre cei care au găzduit un forum despre SDR. După aceea un amic pasionat al radioului, care se întâmplă să fie nevăzător, m-a întrebat: «Care este cel mai bun SDR pentru cei care sunt orbi sau au deficienţe de vedere?
Nu mi s-a mai pus această întrebare şi am spus că pentru a putea răspunde va trebui să fac nişte investigaţii. Ca să fiu sincer, am presupus că din investigaţia mea nu vor rezulta prea multe informaţii utile; la urma urmei SDR-urile necesită o mulţime de manevre de cursor şi clicuri pe ecran, iar unele dintre interfeţele grafice sunt destul de complicate. Spectrul şi cascadele sunt deseori în centrul aplicaţiilor SDR, iar acestea sunt afişări vizuale.
Însă am continuat să mă gândesc la întrebarea prietenului meu şi la întoarcere am postat-o pe SWLing Post. Şi iată că a sosit şi un răspuns – din partea lui Tore Johnny Bråtveit, un DXman de unde medii din Norvegia.
Dacă numele d-lui Bråtveit vă sună cunoscut aceasta se întâmplă pentru că recent am postat un link spre un interviu pe care l-a acordat postului Oregon Public Broadcasting. În interviu el a menţionat că foloseşte SDR-urile pentru a vâna DX-uri în unde medii, adăugând că este nevăzător.
L-am contactat pe dl. Bråtveit prin intermediul saitului său şi i-am cerut orice sfat pe care mi l-ar putea da despre SDR-urile care ar fi utile nevăzătorilor sau celor cu deficienţe de vedere. Iată răspunsul său lămuritor:

«În interviu am menţionat programul cititor de ecran (screen reader softwareşi nevoia de a găsi un program SDR care să funcţioneze bine cu un astfel de cititor de ecran. Pentru cei cu anumite deficienţe vizuale care au totuşi capacitatea de a vedea cât de cât acest aspect s-ar putea să nu fie interesant, dat fiind că mulţi dintre ei se ajută cu programe eficiente de mărire a imaginilor afişate pe ecran. Însă pentru cei care nu văd deloc sau văd extrem de puţin aceste «lupe» nu sunt utile, lor le sunt în schimb destinate acele pachete de programe cititoare de ecran. Toate fac acelaşi lucru, dar ele rezolvă problema apelând la metode oarecum diferite, fiind bune în funcţie de sarcinile diferite.
Am început să folosesc SDR-urile din 2007. Mai întâi am folosit pentru câţiva ani RFspace SDR-IQ, până când am cumpărat un Winradio G31DDC. Impresiile cu Winradio au fost într-atât de bune încât de atunci am păstrat aceste radiouri, utilizând atât receptorul G31DDC cât şi G33DDC în locaţiile mele de recepţie remote.
                                                 RFspace SDR-IQ                                                             

         G33DDC

Pot afirma că toate pachetele de programe oferite împreună cu SDR-urile au deficienţe şi te pun în faţa unor provocări atunci când ajung să fie folosite în combinaţie cu un cititor de ecran. Cel mai negativ exemplu de program inutilizabil pe care l-am văzut este pachetul livrat împreună cu Microtelecom Perseus. Când l-am cumpărat acum câţiva ani m-am gândit să realizez nişte scripturi pentru cititorul meu de ecran JAWS (Job Access With Speech) pentru a vedea dacă aş putea să folosesc eficient programul Perseus, dar am renunţat la această idee în favoarea lui Winradio.
Programul SpectraVue oferit împreună cu SDR-IQ era folosibil, dar am fost nevoit să-l scriptez destul de extensiv, în special pentru a putea folosi reperele temporale (timeline) atunci când reproduc înregistrări. De asemenea, selectorul de frecvenţă era puţin cam complicat, de aceea a trebuit să-i aloc nişte combinaţii de taste hotkey. În celelalte privinţe a funcţionat bine.
Programul Winradio din seria G3x funcţionează fără probleme de îndată ce e scos din cutie. Autorii s-au gândit se pare la operaţiuni prin intermediul tastaturii, de aceea există scurtături (shortcuts) aproape pentru toate acţiunile. Ele sunt necesare, dat fiind că navigarea prin interfaţa programului poate fi prea complicată, mai ales pentru cei care folosesc facilitatea speech output a cititorului de ecran pentru a accesa conţinutul acestuia.
Eu locuiesc într-o ţară în care avem lesne acces la afişări reactualizabile în alfabetul Braille, ceea ce îmi oferă prilejul de a deconecta redarea audio dacă doresc să utilizez exclusiv redarea în Braille. Pe această cale pot naviga eficient prin interfaţa programului pentru a înţelege cum sunt configurate elementele programului.
Iată singurele probleme pe care le-am avut cu programul Winradio:

1. Schimbarea scurtăturilor

În mod normal butonul Tab este folosit pentru a comuta elementele de pe un ecran, astfel că ar părea firesc să cred că apăsarea butonului Tab mă va conduce spre următoarea definiţie de scurtătură. Dar acest lucru nu este valabil în cazul lui Winradio. Butonul Tab poate fi definit ca fiind el însuşi o scurtătură, astfel că încercarea de a naviga prin dialogurile butoanelor de scurtături cu ajutorul acelui buton oferă un număr de opţiuni, toate conectate cu butonul Tab. Soluţia mea de subterfugiu pentru a ocoli această situaţie a fost aceea de a naviga cu afişajul Braille până am găsit definiţia de scurtătură pe care doream s-o schimb, focalizând pe ea prin apăsarea butonului cursorului de direcţionare (cursor routing keyîn acea poziţie şi schimbând definiţia. Apoi se navighează în continuare în jos până la butonul OK care se activează.

2. Reperele temporale

Reperul temporal folosit atunci când se redau înregistrări poate fi dificil de localizat dacă se foloseşte un cititor de ecran; cu atât mai mult e dificil de lucrat cu el, pentru că dacă apeşi  butonul cursorului  de direcţionare pe un afişaj Braille pentru a simula un clic cu mausul pe el focalizarea se mută pe o altă porţiune de pe ecran. Atunci trebuie să te chinuieşti pentru a localiza din nou reperul temporal. Am găsit soluţia de a scripta cititorul meu de ecran cu un hotspot pe reperul temporal cu ajutorul unei scurtături alocate acestuia, şi astfel puteam muta din nou focalizarea prin apăsarea unui buton.
Dintre pachetele de programe terţe create pentru SDR-uri am găsit prea puţine pe care aş putea să le recomand. Singurul care îmi vine în minte este HDSDR. În special în versiunea curentă din noiembrie 2013 există un număr de scurtături utile şi programul pare să funcţioneze normal. L-am folosit puţin cu un AFEDRI SDR pe care îl am, de asemenea pentru reasculta vechi înregistrări SDR-IQ.
Aşa că în situaţia în care nimic altceva nu funcţionează aş spune că HDSDR este soluţia căutată, dat fiind că este uşor de folosit şi funcţionează bine în corelaţie cu o serie întreagă de receptoare. În plus, după cum cu siguranţă ştiţi, este gratuit.
[…] Vă rog reveniţi în cazul în care vă mai pot ajuta cu ceva.»

Fantastic! Ce tezaur de informaţii pentru receptorii şi operatorii noştri cu deficienţe de vedere care folosesc SDR! Vă mulţumim, d-le Bråtveit şi vă rugăm să ţineţi legătura cu noi, cei de aici de la SWLing Post. 73!
....................................................................................................................
Colaboratorul principal al SWLing Post este Thomas Witherspoon, un pasionat promotor al undelor scurte şi al radiodifuziunii internaţionale. El este şi fondatorul şi directorul organizaţiei de caritate internaţionale non-profit Ears To Our World (ETOW), specializată în distribuirea gratuită de radiouri şi de sisteme tehnologice unor şcoli şi comunităţi din ţările în curs de dezvoltare. Activitatea ETOW, desfăşurată mai ales în spaţiul şcolilor, cuprinde şi participarea la acţiuni de ajutorare în situaţii de urgenţă şi promovarea tehnologiilor educaţionale în beneficiul copiilor cu deficienţe de vedere. Thomas a fost prezent cu interviuri în emisiunile posturilor Radio Canada International, BBC World Service şi Voice of America, fiind de asemenea subiectul unor articole publicate în Wall Street JournalPopular Communications MagazineWorld Radio and TV Handbook şi Monitoring Times.


(Surse: The SWLing Post, Ears To Our World, imaginile SDR-urilor de pe saiturile firmelor producătoare)
*   *   * 

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved