06 March 2011

Înainte de ultimul 73
Traducere, adaptare şi publicare cu acordul autorului
pe baza articolului "One Ham's Bucket List" publicat pe saitul ARRL

OK, aţi înţeles în cele din urmă că nu întineriţi şi aţi reflectat la ceea ce doriţi să faceţi înainte de a vă îndrepta spre acel mare «shack din ceruri».  În limba engleză se foloseşte în acest scop expresia «Bucket List» - o listă de lucruri pe care doreşti să le realizezi înainte de SK. Am văzut astfel de liste pentru membrii altor grupuri de interese – pasionaţi ai autovehiculelor, biciclişti, fani sportivi, călători, există chiar şi un film cu acest titlu – dar nicio listă pentru radioamatori.  Pe ea ar putea figura până şi obţinerea unei autorizaţii de radioamator!
Situaţia este literalmente tipică pentru combinaţia «aş face-ar trebui să fac-aş putea să fac», oportunităţi pe care ţi le fixezi în gând şi pe care încă ai dori să le transpui în faptă în viitorul foarte apropiat. Rememorând cei 45+ ani ai mei ca radioamator mi-am dat seama că am avut parte de multe bucurii, dar mi-aş dori să fi acţionat altfel în cazul mai multor lucruri pe care aveam intenţia de a le face, dar pe care, dintr-un motiv sau altul, nu le-am făcut. De aceea am alcătuit o listă de deziderate pe care unii radioamatori le-ar fi dorit împlinite, dar pe care le-au neglijat. Acum este momentul de a înceta să mai visăm la ele şi să purcedem la realizarea lor. Iată o listă a unor lucruri pe care fie le-am făcut, fie doream să le fi făcut. O puteţi folosi ca un îndreptar pentru a vă alcătui propria dumneavoastră listă.

Lucraţi într-un concurs de 24 de ore fără să dormiţi. Ar putea fi o încercare dificilă, dar este o cale de a aduna puncte nu glumă. Vă veţi reface din nesomn. Nu participaţi doar 2-3 ore, faceţi un efort real, dedicat competiţiei. Adunaţi ceva rezerve de somn în ziua anterioară. Plănuiţi-vă operarea şi ergonomia echipamentului, pentru a nu vă obosi şi epuiza inutil, ceea ce v-ar putea face să renunţaţi înainte de vreme.
Mergeţi într-o DXpediţie. Ştiu, aceasta e o treabă dificilă nu glumă, din cauza cheltuielilor şi a timpului necesar. Dacă nu puteţi organiza o DXpediţie operaţi dintr-o ţară străină pe care plănuiţi s-o vizitaţi. Obţineţi din timp permisiunea sau autorizaţia dacă acest lucru e necesar.
Operaţi de pe un deal înalt, de pe vârful unui munte sau de pe un punct destul de înalt al acestuia, sau de pe acoperişul unei clădiri înalte cu un transiver VHF-UHF şi cu o antenă cu câştig, pentru a vedea cât de departe sunteţi auzit în simplex. Am lucrat de pe o clădire înaltă simplex cu 10 waţi folosind un handy de 2 metri în FM şi am fost recepţionat la distanţa de 50 de km. de staţii mobile. Altădată am făcut parte dintr-un grup de radioamatori care au lucrat de la înălţimea de 35 de metri a unei dune de nisip într-un Field Day şi s-au contactat staţii la mai multe sute de kilometri cu 5 waţi în SSB, folosind o mică antenă Yagi. A fost un efort extenuant cu echipamentul în susul şi în josul dealului.  Aţi putea să vă plătiţi copiii sau nepoţii pentru a vă ajuta să căraţi aparatura şi să le arătaţi cu ocazia asta în ce constă radioamatorismul.
Operaţi de pe o motocicletă sau de pe o bicicletă. Dacă alegeţi bicicleta aţi putea citi articolul lui WA3KLN publicat în revista QST din mai 2009. Actualmente eu folosesc un transiver handy cu o antenă flexibilă, dar recepţia nu e grozavă. Plănuiesc să adaug o antenă ca aceea descrisă în articol.

Ridicaţi o antenă atât de mare încât să reziste doar pe durata unui weekend de concurs (de pildă într-un Field Day sau într-un concurs de DX). Criteriul este următorul: dacă rezistă mai mult de două zile înseamnă că e prea mică. Un array multiwire direcţional întins între nişte suporţi realmente înalţi (pomi, piloni, stâlpi pentru steaguri etc.) vor trimite un semnal devastator în direcţia preferată.
Lucraţi cu putere mică de pe plajă, din parc, din păduri, din parcaj, de la locul de muncă în timpul pauzei de masă, din balconul hotelului, din locaţia de concediu, de pe vapor. Folosiţi o antenă de mobil verticală sau un simplu dipol, în funcţie de spaţiul disponibil. S-ar putea ca în cazul vaporului să aveţi nevoie de o permisiune specială. Luaţi cu dumneavoastră un transiver handy dual-band şi un mic Yagi portabil şi lucraţi prin sateliţii de amator cu orbită de joasă înălţime.
Vizitaţi sediul unei staţii AM de mare putere. Aceste staţii se compun din alimentatoare, amplificatoare, antene, coaxiale etc. – exact ca ale noastre, doar că sunt mult mai mari. În anii ’70 am vizitat staţia de emisie a postului local de TV, FM şi AM şi am fost uimit de dimensiunile echipamentului. Este foarte probabil ca cel puţin unul dintre inginerii radio ai staţiei din oraşul dumneavoastră să fie radioamator. Nu uitaţi să-i mulţumiţi (în scris), lui dar şi administraţiei staţiei, pentru timpul acordat.
Operaţi o staţie de radioamator clasică – aceasta înseamnă lămpi, receptor-emiţător-VFO separate şi manipulator simplu.
Construiţi un kit (în domeniul electronicii kit un ansamblu de piese destinate construirii unui montaj pe baza instrucţiunilor producătorului – nota mea, YO4PX). Există numeroase accesorii ale staţiei care vă pot îmbunătăţi operarea, ele nu sunt scumpe şi asamblarea lor este amuzantă. A trecut multă vreme de când  aţi construit un kit. Alegeţi ceva simplu, pentru a fi siguri că procesul contrucţiei vă va face plăcere – nu uitaţi, «în călătorie se află răsplata» (proverb chinezesc).  Construirea unui transiver de putere mică este relativ simplă, ieftină şi poate fi folosită în concediu, pentru operare în portabil etc.
Construiţi o antenă, chiar dacă se compune doar din sârme. (atenţie, ţineţi-vă departe de firele de alimentare electrice).
Îmbunătăţiţi-vă viteza de transmisie în telegrafie la 10, 15, 20+ grupe pe minut. W1AW transmite în codul Morse în fiecare noapte şi zi a anului. Citiţi despre tehnicile de creştere a vitezei transmisiei dumneavoastră.
Lucraţi în PSK. Nu e chiar atât de greu să instalezi programul şi să operezi. Probabil că deţineţi deja cea mai mare parte a echipamentului necesar, adică un calculator, un transiver de unde scurte în SSB şi o antenă. Tot ce vă rămâne de făcut este să adăugaţi unul dintre programele gratuite disponibile, o interfaţă ieftină şi o modalitate de a comuta transiverul pe emisie şi recepţie.
Participaţi la Field Day. Mergeţi singur, cu un amic sau cu amatorii clubului local. Dacă nu aveţi dorinţa de a opera ajutaţi la ridicarea antenelor sau gătiţi crenvurştii şi hamburgherii.  Dacă v-aţi decis să operaţi alegeţi tura de noapte – benzile se deschid ca lumea, totul în jur se linişteşte, aşa că nu veţi fi distras de agitaţia din jur, şi e grozav să fii singur acolo în timp ce toată lumea doarme. Lucrurile tind să devină suprarealiste în jur de ora 3 ...
Faceţi o demonstraţie despre radioamatorism în cercul de ştiinţe al şcolii în care învaţă copilul (sau nepotul) dumneavoastră.  Am făcut o prezentare despre unul din laturile hobby-ului care mă pasionează (sateliţii meteo) şi a fost absolut senzaţional. Citiţi articolul meu în 73 Magazine din septembrie 2000.
Scrieţi un articol pentru QST. Dacă n-aţi mai scris nimic de pe vremea liceului, editorii vă vor ajuta şi veţi deveni cunoscut în grupul dumneavoastră local. Am scris câteva articole în ultimii 15 ani. E-mailurile şi scrisorile pe care le-am primit, în care mi se solicita ajutorul, informaţii suplimentare sau în care cititorii îmi descriau ce au făcut ei, le preţuiesc nespus. Le păstrez cu drag pe fiecare dintre ele şi pe toate la un loc.  De asemenea, am implicat-o şi pe soţia mea. Ea îmi corectează articolele înainte de a le prezenta redacţiei.
Faceţi recepţii DX în AM şi FM pe benzile de radiodifuziune pentru a vedea câte staţii puteţi înscrie în «log». Prietenul meu N7LQR şi cu mine obişnuiam să ne întrecem care reuşeşte să audă cele mai multe staţii de radio în AM. Îmi amintesc că în 1960 erau mult peste 125. Probabil că nu veţi primi un QSL, dar puteţi înregistra emisiunile, folosind calculatorul ca dovadă. Primăvara şi vara banda de FM pur şi simplu înnebuneşte, umplându-se fiecare canal disponibil cu câte o staţie. Nu uitaţi să evitaţi locaţia antenei staţiei locale, pentru ca să nu vă expuneţi receptorul la semnale prea puternice.
Montaţi-vă o măsuţă  de talcioc la o întâlnire de radioamatori. Nu uitaţi să etichetaţi totul cu preţuri şi curăţaţi «marfa», ca să arate mai atractiv.  Este cu totul altceva să te afli «de cealaltă parte a mesei». Ocazia de a întâlni pe această cale noi amatori merită cu siguranţă deranjul.
Învăţaţi operarea simplă cu sateliţii, cum să-i găsiţi, cum să folosiţi pentru acest scop un program de calculator pentru a putea prevedea momentele în care intră în raza dumneavoastră de «vizibilitate». Apoi puteţi progresa transmiţând prin intermediul lor, apelând la ajutorul unor experţi în acest domeniu. Vizitaţi saitul AMSAT pentru a deprinde noţiunile de bază. Studiaţi publicaţiile ARRL pentru a învăţa şi mai multe. AMSAT oferă o versiune de probă a programului său complet de urmărire a sateliţilor, puteţi să-l încercaţi înainte de a-l cumpăra.
Deveniţi un "Elmer" (a se vedea sensul acestui cuvânt în articolul «În ajutorul radioamatorilor» de Norm Fusaro W3IZ - nota mea, YO4PX) pentru un vecin, un prieten sau o rudă. Dacă aţi avut un mentor ar fi poate cazul să restituiţi radioamatorismului ceea ce aţi primit. Am avut doi mentori şi fiecare dintre ei m-a inspirat să încerc să construiesc, să operez în diferite moduri sau să mă implic în diferite activităţi radioamatoriceşti.  Voi cei din zona South Bend, Indiana îi ştiţi – Big Smittt W9EPT şi Wayne K9IXU, ambii SK.
Demonstraţi radioamatorismul într-un sanatoriu pentru vârstnici.  E posibil ca pensionarii să nu priceapă tot, dar cu siguranţă se vor bucura să întâlnească oameni «din exterior».  S-ar putea chiar să-l ajutaţi pe unul dintre ei să-şi obţină autorizaţia şi să dobândească o legătură cu lumea dinafară (măcar cu un transiver handy sau prin IRLP). 
Asiguraţi comunicaţiile în timpul unui maraton, a unei parade, a unei curse cicliste etc. E o bună ocazie să asistaţi îndeaproape la un astfel de eveniment, să furnizaţi un serviciu util comunităţii dumneavoastră şi să promovaţi radioamatorismul. Veţi fi răsplătit din plin cu complimentele şi mulţumirile organizatorilor.
Mergeţi la Dayton Hamvention. Dacă n-aţi fost niciodată vă sunteţi dator vouă înşivă să participaţi măcar o dată. Întâlnirea se ţine de mulţi, mulţi ani. Eu merg aproape în fiecare an din 1974 şi încă nu am apucat să văd totul. Dacă Dayton e prea departe participaţi la cea mai mare întâlnire din zona dumneavoastră.

Organizaţi-vă QSL-urile într-un album pentru fotografii şi plastifiaţi-vă logurile în ordine cronologică. Arătaţi-le cu mândrie şi răsfoiţi-le atunci când vă simţiţi nostalgic sau doar pentru a vedea cu cine aţi lucrat. Mă uit în vechile mele loguri şi îmi aduc aminte ce bucurii am avut lucrând cu staţii locale, cu DX-uri rare şi cu staţii rare cum ar fi W1AW. Păstrez şi o citaţie primită de la FCC pentru că am ieşit din bandă cu un VFO home made. Mă speriasem, aveam 15 ani, nu mi-am închipuit că am fost auzit din Indiana în 40 de metri CW, mă temeam că îmi vor retrage autorizaţia. A fost înspăimântător, dar m-a făcut să devin un constructor mai bun. Am păstrat şi scrisorile (înainte de apariţia e-mailurilor) primite de la cititorii articolelor mele.
Ţineţi cursuri sau ajutaţi la cursurile de pregătire pentru obţinerea autorizaţiei de radioamator. Probabil că aţi urmat un astfel de curs, puteţi avea ocazia de a întoarce acest seviciu pentru amatorii în devenire.
Operaţi de la W1AW. Au acolo o staţie şi un câmp de antene grozave, după cum se poate vedea în QST. E gratuit, dar nu uitaţi să luaţi şi autorizaţia cu dumneavoastră.
Cam asta ar fi – o listă pentru început. Folosiţi-o aşa cum e sau modificaţi-o după preferinţe şi posibilităţi. Dar nu uitaţi, vremea trece, aşa că daţi-i drumul şi lucraţi la lista dumneavoastră - înainte de 73-ul final!

Desene de P. Gildersleeve, W1CJD (SK)
Jim Kocsis WA9PYH este membru ARRL, inginer de testări la Honeywell Aerospace. A realizat mici proiecte de construcţii în întreaga sa carieră, inclusiv un downconverter şi o antenă parabolică pentru 1691 MHz, un downconverter pentru 2400 MHz, o parabolică helix fed pentru lucrul cu sateliţii, antene Yagi polarizate circular pentru sateliţi pe 2 metri şi 436 MHz. A fost autorizat în 1964 ca WN9LDB, a promovat la clasa General în 1965 şi la Extra în 1986. Este membru al AMSAT şi este activ pe sateliţi atunci când nu e ocupat cu construcţiile. E interesat şi de vânătoarea ocazională de DX, de CW în unde scurte şi de QRP, mai ales în Field Day, de ciclism necompetitiv, de gătit şi de citit relatări despre călătorii. Jim aşteaptă nerăbdător lansarea de sateliţi la mare înălţime care să înlocuiască AO-40. Este licenţiat în fizică la Indiana University în 1976. Poate fi găsit la 53180 Flicker Ln, South Bend, IN 46637-6108. (S-ar bucura să-i scrieţi câteva cuvinte pe adresa sa de e-mail. Mesajele scrise în limba română pot fi trimise prin intermediul meu. I le voi retransmite traduse în limba engleză - nota mea, YO4PX)
(Sursăsaitul ARRL) 


*   *   * 

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved